תפריט נגישות

בריחת שתן אחרי לידה

בריחת שתן אחרי לידה היא תופעה שכיחה ביותר. למה היא קורית? האם אפשר למנוע אותה? והכי חשוב, איך אפשר להתמודד איתה כדי להחזיר לעצמך את איכות החיים שלך כמה שיותר מהר?

א  א
16:23
24.7.18
בריחת שתן אחרי לידה

בריחת שתן לאחר לידה – את לא לבד

התופעה של דליפת שתן אחרי לידה היא מנת חלקן של נשים רבות. מצד שני, לא כולן משתפות חברות בנושא ולא כולן מדווחות לרופא, וחבל, כי חשוב מאוד לדבר על כך. ראשית כי מדובר בעניין טבעי לחלוטין, ושנית ובעיקר – כי טיפול מוקדם וטוב יכול להפחית ואף למנוע את הבעיה, והרי בסופו של דבר, איכות החיים היא זו שבראש מעייננו.

הסיבות לתופעה ורצפת האגן בראשן

בריחת שתן אחרי לידה נעוצה בהיריון הגורם להיחלשות השרירים ברצפת האגן ולצניחת שלפוחית השתן. במהלך ההיריון האגן מתרחב וכתוצאה מכך נוצר עומס על הרקמות. במקביל לכך, בגוף מופרשים הורמונים המרככים את רצפת האגן לקראת הלידה, וגורמים לה להיות פגיעה יותר. רצפת האגן מושפעת גם מהעלייה במשקל ומשינוי היציבה בזמן ההיריון, וכן ממהלך הלידה. בנוסף, ההיריון והלידה עלולים להחליש את השרירים הפועלים לכיווץ סוגר שלפוחית השתן. עלייה משמעותית במשקל בעת ההיריון גורמת גם לדחיקת שלפוחית השתן ע"י רקמת השומן, המונעת ממנה להתמלא כראוי. ישנה גם השפעה גנטית הקשורה לאיכות רקמת החיבור אשר תומכת בשלפוחית ובשופכה.

סוגים ותסמינים של בריחת שתן לאחר לידה

לאחר הלידה יכולים להופיע כמה סוגי דליפת שתן, שלכל סוג יש תסמינים הנלווים אליו:
דליפת שתן במאמץ – מתרחשת עם עלייה בלחץ התוך-בטני במאמץ קל ומעלה כגון: התעטשות, שיעול, צחוק, הרמת התינוק, מעבר מישיבה לעמידה, יחסי מין ופעילות גופנית.
דחף עז להתרוקן – נשים אחרי לידה עלולות לחוש דחף פתאומי וכמעט בלתי נשלט להתרוקן, גם בלי קשר למידת המלאות של השלפוחית.
עלייה בתכיפות ההשתנה – הביקורים בחדר השירותים תופסים חלק נכבד משגרת היום.
תחושת צריבה בעת מתן שתן – תסמין שאופייני לרוב בבריחת שתן הנובעת מדלקת בדרכי השתן.
השתנה לילית (נוקטוריה) – יקיצה מהשינה לצורכי התרוקנות מספר פעמים בלילה.

יש שיגידו שלא מדובר בתסמינים מסוכנים או בעייתיים, אבל עם יד על הלב – זה מטריד, מפריע ופוגע באיכות החיים. זה גורם לנשים רבות להפסיק להתעמל ולוותר על פעילויות שונות גם כשהן כרוכות במאמץ קל. וזה מוביל לשאלה הבאה…

האם יש דרכים להפחית או למנוע את התופעה? התשובה היא כן!

אפשר להתחיל כבר בהריון – מומלץ לשתות במהלך ההיריון תה פטל אדום, שעשיר בוויטמינים ומינרלים המאזנים את טונוס שרירי הרחם.
אפשר להתחיל מיד לאחר הלידה – מומלץ לכל יולדת לנקוט בפעילות מונעת ממש רגע לאחר הלידה, ע"י כיווץ והרפיה של שרירי קרקעית האגן. פעילות כזו בשלב כה מוקדם תשמור על מתח נכון של השרירים ותאיץ את חזרתם למצב תקין, כך שיוכלו לסייע מידית בהפחתה או מניעה של בריחת שתן.
חובה להמשיך לאחר הלידה – יש להמשיך בפעילות כיווץ והרפיה של שרירי רצפת האגן ושרירי הבטן העמוקים בזמן שיוקדש לכך, ולפני כל פעילות הכרוכה בהעלאת הלחץ התוך-בטני – הרמת התינוק, דחיפת העגלה וכיו"ב. מומלץ ללמוד את הנושא היטב ולתרגל אותו בסדנאות רצפת אגן או במסגרת ייעוץ פיזיותרפיסטי. אישה שתדע כיצד לנהוג עם גופה לאחר הלידה, איך לחזק את השרירים הרלבנטיים ואיך לשמור על יציבה נכונה – תפחית את סיכוייה לחוות דליפת שתן אחרי לידה. פיזיותרפיה לשיקום רצפת האגן יכולה לסייע מאוד.
כמו כן, לאחר הלידה רצוי להימנע מסחיבת משאות כבדים, להקפיד על מנוחה, ולהימנע מישיבה על גלגל (שיטה בה השתמשו רבות בעבר להפחתת כאבי התפרים). חזרה לפעילות גופנית היא תמיד מבורכת, אך יש לבצע אותה בהדרגה ובעדינות.

התמודדות נכונה תאפשר לכל אישה לחזור לעצמה במהרה

חשוב להתמודד בצורה הולמת עם תופעת בריחת שתן לאחר לידה, גם ברמה הפרקטית וגם ברמה האישית ומול הסביבה. בלי סודות ובלי לחכות – זו העצה הראשונה. את חווה דליפת שתן? התייעצי עם רופא או פיזיותרפיסטית, והתחילי לטפל בתופעה מיד לאחר הלידה.
דיפנד מציעה לרשותה של כל אישה שפע מוצרי ספיגה חדשניים, שמותאמים לגוף, נוחים, דיסקרטיים ואף מצוידים באמצעים לנטרול ריחות. בין השאר ישנם תחתונים סופגים שנראים כמו תחתוני לייקרה רגילים, ותחבושות של הדור החדש ששומרות על תחושת יובש מוחלטת.
מה שאנחנו מנסים לומר הוא – חשוב לפעול, להשתמש בכל מה שהקדמה מציעה מסדנאות ועד למוצרים. כאשר המטרה היא שתמשיכי לעשות בכיף כל מה שאת אוהבת, כל האמצעים מקדשים אותה.